Baanbrekendleren activeert docenten met techniektrainingen

Hoe kan baanbrekend leren docenten ondersteunen bij hun professionalisering?
29/12/22
Baanbrekend leren
Paul Spendel
Paul Spendel
paul.spendel@stotwente.nl
Deel dit artikel

Subregio Almelo e.o. activeert docentenprofessionalisering met korte, praktische techniektrainingen

Eerder dit jaar verspreidde de STO subregio Almelo e.o. een enquête onder haar techniekdocenten. De kernvraag? Hoe kan STO hen ondersteunen bij hun docentenprofessionalisering? Het antwoord was helder: geef ons toegang tot korte, praktische docententrainingen/workshops om nieuwe technologie beter te kunnen onderwijzen. Techniekdocent Erik van Bunnik en onderwijsassistent Kirsten Lejeune pakten die uitdaging samen op. In Studio 15 in Almelo vond op 8 december de pilot docententrainingen & workshops plaats en dit krijgt een vervolg.

Praktisch op weg in 1,5 uur  

Meerdere techniekdocenten uit de subregio Almelo e.o. kwamen enthousiast op de pilot af. Deze bood in eerste instantie vier verschillende korte, praktische trainingen. Uit praktisch oogpunt moest de training Xtool laserbox even ‘on hold’, maar er bleef genoeg over om te leren in de trainingen. Verdeeld over drie ruimtes in Studio 15 vonden de trainingen plaats. Erik van Bunnik: “Elke training is compact en duurt 1,5 uur. Zowel bedoeld voor startende docenten als enigszins gevorderde collega’s. Uiteraard leer je in 1,5 uur niet alle finesses van de getoonde techniek, maar je wordt wel enthousiast gemaakt en technisch op weg geholpen.” En wat ook helpt: de docenten zijn even helemaal weg uit hun schoolomgeving. Erik: “De trainingen in Studio 15 halen je even uit je dagelijkse schoolomgeving met de vaak vele afleidingen.”


Uitleensysteem voor verdere verdieping  

De trainingen worden vanaf januari 2023 zoveel mogelijk gepland op dinsdag- en donderdagmiddagen van 15.00 tot 16.30 uur, bedoeld om lesuitval te helpen voorkomen. Willen docenten zich na de training verder verdiepen in de materie? Dan kunnen ze profiteren van een uitleensysteem. Hiermee kunnen zij thuis zelf experimenteren en de diepte in of er direct mee aan de slag in de klas. Dit uitleensysteem geldt voor bijna alle trainingen zoals een handige koffer met drones.


Peter Geuke demonstreerde Arduino. Dit is een opensource-computerplatform. Met deze toegankelijke technologie programmeer je samen met je leerlingen slimme en creatieve oplossingen van ontwerp tot realisatie. Marc-Jan Hengstman liet enkele docenten de mogelijkheden van Codey Rockey en Neuron zien. Zijn aanpak in de training? “Gewoon durven en doen, je kunt met deze technieken bij 0 beginnen. Het enige wat nodig is, is een klein beetje ervaring met een laptop en affiniteit met bewegende onderdelen. De rest volgt vanzelf.” Peter Weideman en Simon Uiterwijk Winkel gaven in de podiumruimte van Studio 15 een praktische training drones. Het hoge plafond in deze zaal bleek hiervoor uitermate geschikt.


Verdere verdieping docentenprofessionalisering

Kirsten Lejeune is onderwijsassistent op het Alma College en nauw betrokken bij dit pilotproject voor docentenprofessionalisering: “Uiteindelijk gaat het erom dat de techniekdocenten door deze professionalisering hun nieuwe kennis weer terugbrengen naar de leerlingen. De deelnemers kunnen blanco starten. Het idee is dat, als ze het willen, deze trainingen hen direct goed op weg helpen. Maar we willen meer doen op het vlak van docentenprofessionalisering. We zijn inmiddels begonnen om per techniekprofiel met de docenten rond de tafel te gaan: wat willen ze nog meer ondernemen op het vlak van docentenprofessionalisering? Op de antwoorden op die vraag willen we per techniekprofiel een tweedaagse praktisch-inhoudelijke studiereis baseren. Voor MVI staat in maart de eerste tweedaagse op de planning die Erik en ik samen gaan organiseren.”


Voor alle leerkrachten en docenten

Deze trainingen zijn in principe bedoeld voor alle docenten basisonderwijs en voortgezet onderwijs uit de subregio Almelo e.o. Erik: “De korte, praktische trainingen zijn ook toegankelijk voor leerkrachten uit het basisonderwijs. Dit past naadloos in het idee achter de doorlopende leerlijn. Ook versterkt het basisonderwijs hiermee haar inzet op W&T.” Naast techniekdocenten zijn de trainingen ook een verrijking voor onderwijsassistenten, collega’s uit de Technolabs en andere schoolmedewerkers die in technieklessen kunnen bijspringen. Erik: “Hoe breder we deze kennis verspreiden, hoe beter.” Het aanbod van trainingen zal groeien, is de insteek. Bijvoorbeeld een verdieping op Codey Rockey door het leren iets complexer te programmeren van robotjes met MBOD.

No items found.
Paul Spendel
Paul Spendel
paul.spendel@stotwente.nl
Deel dit artikel