De subregio Almelo e.o. heeft de naam alles nét even anders aan te vliegen onder de paraplu van STO Twente. Een imago dat zij eer aandeden met hun originele invulling van het STO Café op vrijdag 30 september. De locatie? Het stadion van Heracles in Almelo. Het programma was inhoudelijk sterk, met een breed gedeelde discussie over nut en noodzaak van Keuzevakken in het technisch bedrijfsleven.
Het STO Café werd geopend door Patric Wigman, de verbinder bij uitstek in de subregio Almelo e.o.. Patrick complimenteerde de deelnemers met de hoge opkomst. Ook sprak hij speciaal zijn dank uit aan de samenwerkingspartners die acte de présence gaven, zoals STO-partner ROC van Twente.
Na Patrick kreeg Stephanie van den Kieboom het woord. Zij is onder andere verantwoordelijk voor de communicatie van het concept Baanbrekend Leren, een initiatief van Sterk Techniekonderwijs Almelo e.o.. Via een heldere presentatie nam zij de deelnemers aan het STO Café mee door de gedachte achter Baanbrekend leren: “Overheid, bedrijfsleven en onderwijs aan elkaar koppelen op technisch vlak met als einddoel meer vmbo-leerlingen in de techniek in Almelo e.o..” De kracht van Baanbrekend leren? “Onder andere de koppeling aan de 7 Werelden van Techniek”, aldus Stephanie.
Vervolgens leidde Stephanie een paneldiscussie over twee Keuzevakken die de subregio Almelo e.o. met succes heeft geïmplementeerd: het Keuzevak Koudetechniek en het Keuzevak Duurzame Energie. Hoppenbrouwers Techniek Almelo heeft meegewerkt aan de pilot ‘Keuzevak Duurzame Energie’. In samenwerking met Sterk Techniekonderwijs Twente en Baanbrekend Leren hebben derdejaars vmbo-leerlingen van regionale scholen bij Hoppenbrouwers Techniek Almelo het keuzevak Duurzame Energie gevolgd. De leerlingen kwamen zeven dagdelen om zowel theorie- als praktijklessen te volgen op het gebied van duurzame techniek. Gerben Geelen, projectleider bij Hoppenbrouwers Techniek Almelo, is enthousiast: “Samen met leerlingen, scholen en bedrijven werken we aan het Twente van morgen!” Daarnaast werkt de subregio Almelo e.o. samen met het bedrijf Airco Joop voor het Keuzevak Koudetechniek, Joop Veneman: “Wij geven het Keuzevak Koudetechniek voor gemotiveerde vmbo-leerlingen. Wat wij weten, is dat leerlingen aanslaan door te dóen. Ze hoeven niet alle theorie direct te doorgronden, als ze maar weten hoe bijvoorbeeld een airco werkt en hoe je die installeert. Daarmee is al heel veel gewonnen om hen te laten kiezen voor techniek.”
Uit de discussie met beide bedrijven over Keuzevakken in samenwerking met het technisch vmbo Twente kwam een aantal interessante conclusies naar voren:
· Zet technisch niet direct te hoog in. De leerlingen hoeven niet alles te kunnen, als ze maar een positieve techniekervaring opdoen.
· Kies voor de praktijk bij een Keuzevak en minder voor de theorie.
· Help als vmbo -school het bedrijf het Keuzevak invullen, maar laat hen ook inhoudelijk de ruimte.
· Geef vmbo-leerlingen eerst een stevige techniekbasis in de breedte. Ga niet op te jonge leeftijd al specialiseren.
· Koppel een keuzevak heel herkenbaar aan de 7 Werelden van Techniek.
· Als je als bedrijf meewerkt aan een Keuzevak, levert je dat ook meer techniekstagiairs op.
· Betrek veel meer de ouders bij de besluitvorming rondom de techniekstudie voor hun kinderen.
· Hybride leren heeft absoluut de toekomst.
Bijzonder ook was de professionele rondleiding door het stadion van Heracles. Ook hier bleek maar weer eens hoeveel techniek en technologie er nodig is om de vele voetbalwedstrijden en allerlei soorten events die het stadion host, te realiseren. Of, zoals een deelnemer aan het STO Café opmerkte: “Je zou bijna van sporttechnologie een apart Keuzevak maken!”
Na de rondleiding was er in het spreekwoordelijke ‘café’-gedeelte van het STO Café alle ruimte om met elkaar in gesprek te gaan en ervaringen uit te wisselen. Hier ging dan ook de discussie over de kansen en mogelijkheden van technische Keuzevakken gewoon door. Als één conclusie gerechtvaardigd is na deze Almelose editie van het STO Café, dan is deze dat STO Twente zich gelukkig mag prijzen met een stevige samenwerking tussen vmbo-scholen en het technisch bedrijfsleven!