Alma College opent Technolab

Technologieën waarmee leerlingen in gloednieuw Technolab aan de slag kunnen
11/10/23
Technolab
Paul Spendel
Paul Spendel
paul.spendel@stotwente.nl
Deel dit artikel

De drie Almelose vmbo-afdelingen van het Erasmus, het Noordik en Pius X zijn een jaar geleden samengevoegd tot een nieuwe school: het Alma College. Na een ingrijpende verbouwing kon het Alma College van start in het nieuwe schoolgebouw aan de Catharina van Renneslaan. Onderdeel daarvan is een gloednieuw Technolab. Emiel Dikkers: “De ervaringen die we hier opdoen zijn voor de STO subregio Almelo e.o. waardevolle input voor de nog te openen Technolabs op het Canisius in Tubbergen en op het Noordik in Vroomshoop.”


Subregio Almelo nauw betrokken

STO Twente ging in gesprek met Emiel Dikkers en Marc-Jan Hengstman, beheerders van het Technolab. Marc-Jan Hengstman is technisch onderwijsassistent op het Zone.college en Emiel Dikkers is docent Technologie & Toepassing bij het Alma College. Marc-Jan: “Vanuit een speciaal team zijn we vanaf scratch begonnen na te denken over de inrichting van het Technolab. De kernvragen? Waar zet je het Technolab voor in? Welke technologie willen we presenteren? En ook: hoe kijkt de STO subregio Almelo e.o. eigenlijk tegen een Technolab aan?” Emiel: “Bewust hebben we hier de hele subregio bij betrokken. Elke school had een afgevaardigde in het projectteam.” Marc-Jan: “Dat werkte heel goed, met collega’s van het Noordik, Zone.college, het Erasmus, Omnis College en uiteraard het Alma College zelf.” Wat daarbij hielp, geven Marc-Jan en Emiel aan, is dat er dankzij STO Twente in de laatste jaren tussen de techniekspecialisten van deze scholen al stevigere banden waren ontstaan.


Veelheid aan beschikbare technologie

Met gepaste trots vertellen Emiel en Marc-Jan over de technologieën waarmee leerlingen in gloednieuwe Technolab aan de slag kan, ook op basis van kant-en-klare workshops: “We zijn nog aan het inrichten. Maar om een idee te geven, we hebben bijvoorbeeld een Cricut Signmaker. Deze staat nog op het Zone.college en daardoor heeft Marc-Jan zich daarmee in het afgelopen jaar kunnen inleren. Maar de Cricut komt naar ons Technolab. Uiteraard bieden we hier ook de bekende Makeblock Laserbox, 3D printers, de Oculus VR brillen, HoloLenzen, drones, Codey Rockey, mBots en DoBots, een greenscreen, 3D pennen en een Stop Motion Studio. Eveneens bieden we hier de serie gekleurde koffers van Makeblock aan waar eigenlijk alles inzit, van Mecano tot en met elektronica.” De workshops die straks in het Technolab worden gegeven zijn voor leerlingen uit het primair en voortgezet onderwijs.

Leerling aan het werk met de nieuwste technieken


Doorlopende leerlijn creëren  

Emiel en Marc-Jan realiseren zich dat een Technolab meer is dan een verzameling technologische gadgets. Emiel: “Onze filosofie is om met behulp van het Technolab een doorlopende leerlijn te creëren. Leerlingen komen hier vanaf groep 7 uit het basisonderwijs. Neem de Laserbox, die kan rode lijnen op papier herkennen die deze leerlingen hierop hebben getekend. Vervolgens leren ze in de onderbouw van het vmbo de software kennen en doorgronden. En in de bovenbouw gaan ze met deze toepassingen daadwerkelijk de programma’s voor projecten schrijven. Dat is ons doel. Dus, met elke technologie starten we heel basic, maar elk jaar dat een leerling hier komt voegen we daar instructief een verrijking aan toe. Het ultieme doel van die doorlopende leerlijn is dat de leerlingen uiteindelijk een goed overzicht krijgen van de technieken die zij kunnen inzetten in de vmbo-profielen. De gadgets die ze hier ontdekken kunnen ze later zelfstandig inzetten. Stel, voor Produceren, Installeren en Energie (PIE) of BWI Bouwen, Wonen en Interieur (BWI) moeten zij iets uitzagen. Dan hebben ze de keuze uit ambachtelijk zagen of lasersnijden. Welke lasersnijder zij daarvoor nodig hebben? Dat maakt dan niet uit, ze kennen de mogelijkheden vanuit het Technolab.”


Leerlingen doen belangrijke inzichten op

Marc-Jan geeft graag nog een voorbeeld: “Neem een 3D printer. Die gebruik je primair voor prototyping, die zet je niet in voor productie. Dus als een leerling een sleutelhanger wil maken, dan leert die leerling dat je het prototype met de 3D printer maakt, maar de productie zelf kan je uitbesteden aan een productiebedrijf. Dat zijn belangrijke inzichten doordat ze inzien dat er meerdere stappen of partijen nodig zijn om technisch ergens te komen.”


Blikvanger door prominente situering

Door de verbouwing van het Alma College, en mede dankzij de medewerking van directeur Jan van der Meij, kwam er een mooie ruimte vrij voor het Technolab, direct naast de hoofdingang. Door de fraaie, grote glazen pui met opvallende belettering kan het de leerlingen, docenten en ouders niet ontgaan. Marc-Jan: “We hebben onder andere truss met professionele lampen. Dankzij een systeem kunnen we alle mogelijke belichtingen uitvoeren. Leerlingen kunnen zelf de lampen programmeren als onderdeel van het Technolab. Niet alleen is dit belangrijk voor de workshops zelf; ook geeft dit extra attentiewaarde aan het Technolab voor wie hier passeert.”


Beschikbaar voor zowel po als vo

Elke week is het Technolab op dinsdag- en donderdagochtend gereserveerd voor het basisonderwijs. Emiel: “Marc-Jan en ik staan dan altijd in het Technolab met z’n tweeën. Op de middagen zijn er ook inschrijfmogelijkheden voor het voortgezet onderwijs.” Zoals gezegd: Het voortgezet onderwijs kan op de middagen in het Technolab terecht. Om precies te zijn: een middag voor het Praktijkonderwijs van het Erasmus, een middag voor het Omnis College, een middag voor het Zone.college en een middag voor het Alma College. Elke school neemt een eigen docent mee die met zijn of haar leerlingen op die middag in het Technolab aan de slag kan gaan, uiteraard op voorhand voorzien door ons van het bijpassende lesmateriaal.” Omdat er in het afgelopen schooljaar nog geen fysiek Technolab was, is er in die periode alvast veel technologie uitgeleend aan de docenten van deze vo-scholen. Emiel: “Daardoor kunnen deze docenten hier straks al goed ingewerkt en voorbereid zelfstandig met hun leerlingen met deze technologieën aan het werk.”


Best Practises  

Emiel benadrukt dat het Technolab op het Alma College een proeftuin is voor best practices: “De ervaringen die we hier gaan opdoen zijn waardevolle input voor de nog te openen Technolabs op het Canisius in Tubbergen en het Noordik in Vroomshoop. Wat hier werkt, kunnen zij ook toepassen, met uiteraard ook ruimte voor hun eigen invulling.”

No items found.
Paul Spendel
Paul Spendel
paul.spendel@stotwente.nl
Deel dit artikel